Ponekad mi zasmeta kada neki sportaš ili cijela sportska ekipa, prije utakmice, šalje publici znake svoje religioznosti, povlači Boga za skute i moli ga za svoj uspjeh. Zar stvarno misle da bi Bog, ma čiji bio, mogao navijati za neko svoje dijete, a zanemariti ono drugo? Tu temu, ali u mnogo ozbiljnijem kontekstu, razrađuje Silvije Strahimir Kranjčević u pjesmi „Mojsije“.
Poznata je starozavjetna biblijska priča o Mojsiju koji je izveo židovski narod iz egipatskog ropstva pa ga četrdeset godina vodio kroz pustinju do obećane zemlje Kanaan. Taj put i Mojsijeve kušnje glavna su tema pjesme.
U uvodnom dijelu pjesme Mojsije moli Boga da mu pomogne izvesti narod iz egipatskog ropstva. Njegova se molitva ne odnosi na vlastiti probitak. Ona zastupa životne interese židovskog naroda, suludo obespravljenog i krajnje nesretnog. Narod je to kojem se osporava pravo na postojanje, kojem gospodari ubijaju tek novorođenu djecu. Mojsije je bio jedno od djece kojoj je bila namijenjena smrt, ali sudbina je htjela da bude spašen. Vezan uz svoj narod, Mojsije teško podnosi nepravedan njegov položaj, baš kako ga je teško podnosio i pjesnik, prisiljen napustiti dragu mu domovinu. No čini se da narod nije posve svjestan da bi mogao živjeti bolje i slobodnije. Njegove oči zastire mrena iza koje nemila povijesna zbivanja polako tonu u zaborav.
.
“Izvedi narod moj, o Gospode,
Izvedi ga iz ropstva zlopatna
I skini mu sa vjeđa pospanih
Još onu mrenu tvrdu, zlokobnu,
Što zastire sad oči njegove!
Spomeni se da ropstvo nemilo,
Ko teško ono stijenje nadgrobno,
Na leđima mi tlači bratskijem,
I da nam ljuti naši krvnici
U utrobama djeci sudiše!
O, smiluj se, o silni Jehova,
Prokuni kletvom krvne silnike
I spasi narod moj, o Gospode!”
.
No Gospod, koji je stvorio sav život na Zemlji, ne vidi razloga zašto bi se priklonio jednom narodu, jer svi su narodi pred njegovim očima jednaki. Malo sarkazma naći ćemo u njegovim riječima da su iz njegove božanske, uzvišene perspektive jednaki piramide vrh i običan krtičnjak. I krtica i čovjek imaju jednako pravo na život jer svi koji su dobili život, imaju pravo disati. Život je najveći prirodan zakon. U ovom trenutku Jahve se ne bavi moralnim problemima koji muče Mojsija. Njemu su svi ljudi jednaki i ne želi se miješati u njihove sukobe. Ne želi zbog jednog čovjeka kažnjavati drugog. Sve su ljudske nedaće sitne i prolazne prema veličini Univerzuma kojim on vlada, koji je on ispunio klicom života.
.
A luda želja! da, al’ ljudska jest!
Da kunem kletvom krvne silnike,
Da bijem narod, a zbog naroda,
O stvore moj?! A zašto da bih ja
Zbog jednog stvora drugi kido stvor?!
Gle zapad tamo, istok amo gleđ’
I sjever ondje i ovuda jug,
A sve sam ovo napunio ja
Života klicom, svim je mio vijek
I svačije je pravo disati.
A ti sad tražiš sam da pogazim
U prirodi mi zakon najveći!
Al’ da je tebi stati onamo
Početak gdje je mojem pogledu,
Tad vidio bi što je sićušna
Ta tvoja ljudska, krvna željica.
S visina mojih, ljudski jadniče,
Jednako mal je piramida rt
Ko rov, što neznan izbaci ga krt,
I bespomoćna sve je natega!
.
No Mojsije je uporan i ne odustaje. On hrabro zastupa svoje mišljenje da nije čovjek stvoren na božju sliku i priliku da bude bijedan, ustrašen, mali crv. Čovjek nije stvoren da bude rob drugog čovjeka. Iako je smrtan, iako na sebi nosi Istočni grijeh, on je ponosna božja čestica. Nije primjereno čovjeku da bude manje vrijedan od drugog čovjeka. U svom obraćanju Bogu on ne zaboravlja pokazati svoje poštovanje, svoju gordost jer je božje stvorenje, neraskidivo vezano sa svojim tvorcem. On razumije da su stvari gledane iz božje perspektive drugačije, ali ipak hrabro spominje ljudsko gledište, ljudske potrebe i odnos prema životu.
.
“Nedohvatni su sudi, Gospode,
U kojima se nama pojavljaš,
I zakoni su tvoji vječiti,
A da bi crv tvoj mali, sićušni,
Sa stožerima tvojim drmao.
Davnina mrkla prošlost zastire,
Otkako si u svojem Edenu
Iz zemlje prvog stvora izveo,
Udahnuo mu dušu besmrtnu,
l’ to bi mrva s tvoje mrvice.
I od onda smo svi mi smrtnici
Komadić tvoga bića velebnog,
Pa sve što jesmo — sitni, maleni,
Al’ tvog smo ipak bića čestica!
I čovjek eto gord sa rodbinstva
Sa vječitijem tvojim iskonom,
O, Gospode, o silni Jehova,
Ponosit diže čelo prevedro
I teži tamo gore nad zemlju,
Gdje meki, svilni plove oblaci
U zlatnom moru zraka sunčanih,
Gdje njegova je duha kolijevka.
Pa, Gospode, o reci, vječiti,
Je l’ ljudsko čelo za to stvoreno
Da u prah pada ropski, kukavno,
I one ruke u koje si ti
U tajne svijeta postavio ključ,
O, reci, jesu l’ tako slabašne,
Da nijesu vrijedne s tobom, Gospode,
A u čast tvoju, vladu dijeliti?
O, klanjam ti se, silni Jehova,
S visina tvojih sve je jednako
Na ovoj maloj, sitnoj zemljici.
Al’ kod nas ovdje, s našeg pogleda,
Baš ravan nije piramida rt
Sa rovinama što ih diže krt,
I makar da je sve to natega!
Već pomiluj mi, silni Jehova,
Tu ludu, smjelu, ljudsku željicu;
Izvedi narod moj, o Gospode,
Izvedi ga iz ropstva zlopatna
I ne daj da ti stvor na oblik tvoj
U prahu leži, čelom puzeći!”
.
Jahve se prisjeća kako je Adamu i Evi oduzeo besmrtnost, ali je zaboravio uzeti im svoj duh iz duša, utrnuti onu vječnu božju iskru koja u njima plamsa. Zbog te njegove pogreške čovjek gaca po kaljuži, ali mu srce leti u visine jer osjeća da mu je tamo pravi dom, da mu je kolijevka u tim visinama. Ovo božje priznanje da i sam može osjetiti ogromnu srdžbu i u srdžbi pogriješiti, pokazuje kolio je duboko Kranjčević uranjao u svoje razgovore s Bogom.
Mojsijeva upornost pa i neka zbivanja koje Jahve ne može negirati, potaknu Boga da usliši Mojsijevu želju, ali ga opominje da će zbog te svoje želje teško patiti. Ta se božja opomena nekoliko puta javlja u tekstu:
.
“I tebi baš što goriš plamenom
Od ideala silnih, vječitih,
Ta sjajna vatra crna bit će smrt
Mrijeti ti ćeš kada počneš sam
U ideale svoje sumnjati!”
Po riječima te poznam smjelima,
Da imaš krila koja uzvija
Plamičak sveti što sam potako
U srce prvog onog čovjeka
Dok boljim pojmom grlio sam svijet.
O, jadniče, kad prokleh onda rod
I sve što smrtna žena baštini
Od zagrljaja s muškim plemenom,
Zaboravih u srdžbi pravednoj
Da duh svoj u tom rodu ubijem,
Da utrnem mu onu iskricu
Što u grud sam mu svetu metnuo
Ko odliku u cijelom stvaranju;
O, neokajna moja pogreško!
Prikratio sam vijek besmrtni,
Al’ ostade mu plamen iz neba
Ko zapretani žar pod pepelom.
I bude katkad, pa se u srcu
Ko zublja žarka iskra razbukti,
I čovjek teži gore nad sebe,
Gdje meki, svilni plove oblaci
U zlatnom moru traka sunčanih,
Gdje njegova je duha kolijevka —
Al’ bolno — bolno odmah osjeti
U ovoj svojoj gustoj kaljuži
Da ta mu bara nije tuđa krv,
Al’ on da nije svojoj hrpi svoj!
I gle — kad tako već je ukleto —
I prokleto će navijek ostati, —
Smilovat ću se tvojoj željici,
Al’ jao tebi što si želio.
I tebi baš što goriš plamenom
Od ideala silnih, vječitih,
Ta sjajna vatra crna bit će smrt,
Mrijeti ti ćeš kada počneš sam
U ideale svoje sumnjati.
.
Koliko je sljedbenika Mojsije sa sobom poveo, slikovito prikazuju sljedeći stihovi:
.
I prosuo se narod pustarom
Ko oblaci od guste prašine,
Kad zaigraju kolo vjetrovi.
A šta je život — ko i pustara,
A šta su ljudi — ko i prašina,
A nad svim visi krilo udesa
I mota gore, dolje, upored:
I čas se prašak ljeska o suncu
I prelijeva se bojom šarenom,
A čas ga eno s blatom smiješana
I neviđena gdje u kaljuži.
.
No u tim se stihovima naglašava i čovjekova prolaznost, misao da sudbinu nitko ne može izbjeći.
Fino teče naracija pjesme. Jahve u trenutcima izlaska Židova iz egipatskog ropstva svesrdno i vidljivo pomaže Mojsiju. Ispunjava njegovu želju i narodu pokazuje put u obećanu zemlju na vrlo spektakularan način. I oni koji su se, možda, kolebali poći u nepoznato, morali su ugušiti svoje sumnje i krenuti za vidljivim božjim znakom.
No božja je opomena jasna samo Mojsiju. Jedini on, uz obećanje meda i mlijeka, razabire, ali i zanemaruje božju opomenu da će doživjeti razočaranje i smrt će mu biti crna, osjećaj gubitka neizmjeran. Dogodit će se to jer uz božje zakone postoje i oni ljudski, oni koje ljudi često provode u ime Boga, ali bez njegove volje.
.
Pred silnim ljudstvom gorio je stup
Od crne zemlje pa sve do sunca.
A usred stupa žario se prst
Na ruci silnog boga Jehove.
“Ovuda!” — strašno grmio je glas —
“U obećani rajski Hanaan,
Kud teče mlijeko i slađani med!”
A narod božji gledao je stup
I šapto: Baš ga j’ lijepo vidjeti!
I sigrao se šale svakakve.
Al’ što se trese gora sinajska
I što to grmi strašnom pustarom?
Na hiljade su onaj čule glas.
Razumio ga samo genije,
Po drugi put si slušo osudu:
“I tebi baš što goriš plamenom
Od ideala silnih, vječitih,
Ta sjajna vatra crna bit će smrt
Mrijeti ti ćeš kada počneš sam
U ideale svoje sumnjati!”
.
No narod se na duže vrijeme ne može hraniti obećanjima. Njegova vjera vremenom slabi, okreće se drugim idolima. Mojsije, baš kao Isus kasnije, moli Boga da oprosti narodu, jer narod je dijete veliko i ne zna što čini. Lako mu je kupiti igračke. Kranjčević je svjestan činjenice da se narod lako može zavesti politikom kruha i igara, da često lako podliježe lošim sugestijama, ali njegov Mojsije svejedno gori idealima, baš onako kako je za narod gorio i sam Kranjčević.
.
I kad mu — divu — riječ gromovna
Ko šiljak oštri srce prosjeknu,
Kad okrenu se svomu narodu,
Da nađe tamo nade, okrepe,
Al’ ono narod, božja odlika,
Sagradio si tele zlaćeno
I tele slavi, a ne Jehovu!
“… Oprosti, vječni, silni, svemožni,
U naroda je krivi prorok prav,
I narodi su djeca velika
Što lako im je kupit igračke!
Oprosti im, o silni, svemožni,
Izvedi narod moj, o Gospode!”
.
Sljedeći stihovi pokazuju da Kranjčevićev bog nije hladan, nedodirljiv vladar. Pokazuju da se i u njemu sukobljavaju razni osjećaji. Je li mu žao naroda? Je li mu žao Mojsija? Ili mu je žao što čovjek ne shvaća da se za svoju dobrobit mora sam izboriti.
.
Nasmiješio se silni Jehova,
Al’ ima smijeha kojim sužalost
Nad jadnicima suze prolijeva.
I smijeh taj je čuo Mojsije
Iz vatrenoga stupa božjeg
Što sjajio je ispred naroda
Onuda kud je zemlja Hanaan
I gdje su preko brda velikih
Na medna polja puti vodili.
Tu navrh brda svijetli genije
Raširio je ruke brižljive.
Ožario ga tračak sunčani,
Ljepotom još ga osu Jehova
Što geniji ga nose u srcu;
“O, evo tebi, izbran narode,
O, evo tebi zemlje rajevne,
Slobodu svetu tu da zagrliš,
Da srećniji ti budu sinovi
Neg’ ti uz pune lonce misirske!”
.
Dramski je napeta scena konačnog razdora između Mojsija i naroda. Hanaan nije obećana dolina, kakvom su je Mojsije i narod zamišljali. Razbijene su iluzije. Narod zaboravlja koliko je patio u egipatskom ropstvu. Gladni trbusi sjećaju se samo lonaca s hranom koja im je i kao robovima bila osigurana. Glad ljudsku slobodu proglašava prevarom i okreće se protiv svog proroka.
.
Al’ stoji svijet — i ko kad krošnjama
Polako stane vjetar zibati,
I sve to jače lišće uzdršće,
A granje onda stane pucati,
O, tako krenu žagor narodom
I ču se s hrpe glupa poruga:
— Aj, to je dakle zemlja Hanaan?!
I zato si nas vuko pustarom,
Da još nam za nju valja strmoglav
Niz ovo gadno brdo srnuti,
Da panemo na hladna ognjišta!
I tko je tebi pravo podao,
Slobodi da nas vodiš silovno
Po svojoj volji — ko na uzici,
Od lonaca iz zemlje misirske?!
.
Kranjčević vješto izbjegava pisati o općepoznatim biblijskim zbivanjima i narativ pjesme vezuje isključivo uz Mojsija koji na kraju biva kažnjen jer se usudio sanjati, jer se usudio voljeti svoj narod i jer nije znao procijeniti do kuda seže zahvalnost naroda.
Mojsijeva sudbina se tijekom ljudske povijesti stalno ponavlja. Stoji činjenica da, bez obzira, radi li se o umjetnicima, znanstvenicima, filozofima, napredak čovječanstva ovisi o pojedincima koji gore plamenom od ideala silnih, vječitih.
.
Problijedio je silni genije
I kroz srce mu ruglo prožignu:
Da, tko je tebi pravo podao,
Slobodi da nas vodiš silovno
Po svojoj volji — ko na uzici?!
Tek primio se srca očajno
I dvije mu oči suza zalije.
Još zadnjim trenom vid mu počinu
Na obećanoj zemlji Hanaan,
I glava mu se mrtvo obori.
A gromom grmnu riječ Jehove:
“I tebi baš što goriš plamenom
Od ideala silnih, vječitih,
Ta sjajna vatra crna bit će smrt
Mrijeti ti ćeš kada počneš sam
U ideale svoje sumnjati!”
15/07/2022 at 7:16 am Permalink
Sljedeći broj Diskursa posvećujemo I. G. Kovačiću. Pišite za “Diskurs”.
15/07/2022 at 8:41 pm Permalink
Još jedan u nizu odličnih tekstova na temu Kranjčevićevog Mojsija.
Čitajući uvijek ispočetka tu pjesmu, stalno mi se javlja misao da Bog i u srdžbi ne može biti nesavršen pa kad Kranjčevićev Jahve kaže da je zaboravio u srdžbi čovjeku ugasiti iskru, kao da se tom šalom zapravo želi čovjeku približiti, bivajući baš poput njega. A opet, ako bi Bog u čovjeku ugasio tu iskru, bi li čovjek uopće mogao postojati?
16/07/2022 at 5:42 am Permalink
Mislim da su ljudi Boga učinili savršenim, a da on, iako stvoritelj, ima mnogo ljudskoga, da, jednako kao čovjek, može osjetiti svu lepezu osjećaja pa i srdžbu. “Na svoju sliku i priliku” ne odnosi se samo na izgled. Osim toga, Jahve pripada Starom zavjetu, a tamo je krilatica “oko za oko, zub za zub”.
16/07/2022 at 6:55 am Permalink
Da, slažem se da Bog poznaje srdžbu, ali vjerujem da nije zaboravan i da nije čovjek Boga učinio savršenim, nego da zaista jest. A, kada se želio “približiti” čovjeku, ne mislim da je to zato da Bog bude kao čovjek već da ga čovjek može shvatiti – nisam se baš jasno izrazila gore. Kad je htio uništiti ljudski rod, Bog je uništio sve što živi (jer bez životinja i bilja čovjek ne može živjeti), osim Noe i onih koje je izabrao za svoju korablju… Čovjek je daleko od shvaćanja Boga, a pitanje je može li ga uopće i shvatiti, kapaciteti vjerujem donekle postoje, ali sve ide u skladu s razvojem.
Iako je Jahve starozavjetni Bog, on je Bog i onda, i sada, i vječno… ma kako ga mi nazivali. Ipak, čovjek je pošteđen zahvaljujući jednom, u Božjim očima, pravednom čovjeku koji je bio Bogu poslušan.
I da, “oko za oko, zub za zub”, krilatica je Mojsijevog vremena, ali ipak, mnoge i ključne stvari su se odonda promijenile (ili su se barem trebale promijeniti jer još uvijek mnogi žive prema toj krilatici, a smatraju se kršćanima).
16/07/2022 at 9:48 am Permalink
Postoje mnoge religije i svaka svog boga tumači prema svom vjerovanju. A on je jedan, jedinstven. Zovem ga Veliki Um, Stvoritelj i mislim da smo svi dio njegove energije. Dok čovjek hoda po Zemlji, njegova svijest sama odlučuje o dobru i zlu. O tim kategorijama učio je čovjek kroz povijest na vlastitoj koži. Drugačija je etika pećinskog čovjeka, robovlasničkog… sadašnjeg. Mnogo je trebalo proći vremena da shvati (a još se toj misli opire) da je dobro živjeti u društvu koje čini dobro. Čovjek ne smije činiti zlo jer je čovjek, ta mala božja čestica, a ne zbog straha da će trpjeti vječne paklene muke. Vječne? Čemu? Čak i Hitlera i ovog “aktualnog” bilo bi dovoljno raspršiti u otpad. Kranjčević je imao mnogo razloga za intimne razgovore s Bogom.
16/07/2022 at 2:35 pm Permalink
Da, slažem se, jedan i jedinstven je Bog. Govorila sam s biblijskog konteksta. A čovjek, sve što čini, u konačnici, čini sam sebi. Dobro i zlo je jedna sveprisutna, vječna tema o kojoj se uvijek može raspravljati. Ja vjerujem da dobro ima prednost, da je zlo nedostatak dobra i da je neznanje također zlo jer zbog neznanja čovjek griješi. A neznanje je nesvjesnost. Zanimljiv je taj Kranjčevićev razgovor s Bogom i nije jedini bio niti jest koji mu se obraćao. Svatko ima svoje unutarnje razgovore. Pitanje je samo kome čovjek vjeruje.
16/07/2022 at 3:50 pm Permalink
Čovjek nosi nešto nasilno u sebi i nalazi tisuću razloga da to nasilno nečim opravda, da izazove privid da je pravda na njegovoj strani. Na tome počivaju ti, u konačnici besmisleni, ratovi. No možda si čovjek u cjelokupnom postojanju daje preveliku ulogu, preveliku važnost.
16/07/2022 at 8:11 pm Permalink
Poistovjećujem Kranjčevića sa mnogima od nas. Boga se sjetimo u nevolji, a mnogi ga spominju u svom genijevu, psovkama…
Zanimljiva mi je činjenica da Kranjčević boga oslovljava imenom Jehova, stoga vjerujem da je imao doticaj sa Jehovinim svjedocima, koji doslovno proučavaju Bibliju i da je tu možda došlo do njegove dublje vjere u boga. Dok u katoličkoj Bibliji božje ime se prvi puta obznanjuje upravo Mojsiju i to kao Jahve “Ja sam Jahve, bog tvoj” Izl; 20 poglavlje ili Deset zapovjedi, u Bibliji Jehovinih svjedoka je isti tekst samo je Jehova umjesto Jahve . Katolička crkva je u većini slučajeva izbacila božje ime, pa se tako bog prikazuje kao Gospodin.
17/07/2022 at 7:08 am Permalink
U starohebrejskom jeziku riječi su se pisale bez samoglasnika pa je tako zapisano i Božje ime. Neki misle da se čita Jehova, a drugi da se čita Jahve. Otuda dolazi dvojnost imena. Inače, Kranjčević je trebao postati svećenik pa je jasno da je dobro poznavao Bibliju.
18/07/2022 at 6:23 am Permalink
U školi mi je bio nezanimljiv. Članci u “Diskursu” zanimljivi. Ili sam ja dozrio i promijenio prioritete! 🙂
18/07/2022 at 9:35 am Permalink
Kranjčević je imao malo uzora u ono vrijeme pa je njegov rad tim više značajan za hrvatsku književnost!
18/07/2022 at 11:50 am Permalink
Postovanje , Marija ! Vec sam prije par dana procitala , i opet nesto novo naucila ! Rado ponavljam , i ucim od tebe , kao i od ostalih clanova ovoga bloga ! LP
19/07/2022 at 6:02 am Permalink
Svi učimo, ponavljamo i dolazimo do svojih zaključaka!