Ne vidimo suze tuđe
Jer naše boje strah
Gdje je to drevno oruđe
Da se ne desi planetarni krah
U jedan dah
Zapjevali su svi smrtnici prošlosti
Prisjetili su se vojnika
Što su stajali na obali zelene rijeke
Branili tvrđavu od zlih duša
Koje su nosili zmajevi na svojim leđima
Ne osjećamo tuđu tugu
Naša je ogromna
Zastali smo na tren
Poslušali vjetar što nam govori
Nebeske kočije su se spustile na zemlju
Iz njih su izašli Bogovi
Ne vjerujemo očima što nisu naše
Vjerujemo samo onome što vidimo
Krugove u polju
Kamene postaje
Tragove na dnu oceana
songfordead
Iako se u posljednje vrijeme pojavljuje potreba za drugačijom klasifikacijom poezije, ja ću ovu Songovu pjesmu svrstati u misaone pjesme. Po svojoj tematici i izrazu bliska je zahtjevima postmodernizma.
Za razliku od nekih njegovih pjesama koje su po strukturi i stilu pjesme- rebusi, ova je pjesma komunikacijski puno prohodnija, misao otvorenija kao da autor čini ustupak čitatelju i otvorenog ga srca pušta u svoj svijet. Njegova je pjesma odgovor na bjesomučnu zbrku modernog života, na kaos tobože uređenog, institucionaliziranog društva, odgovor na navodnu uređenost globaliziranog svijeta.
Autor postavlja temeljno pitanje položaja čovjeka u tom i takvom svijetu u kojem su iluzije ugušene, bogovi mrtvi, a tehnika je izmakla kontroli. Svijet je to osamljenog čovjeka koji novu mogućnost ostanka i opstanka vidi u virtualnom svijetu, koji svjestan svoje nemoći da bilo što promijeni izražava misao da je sve ljudsko postalo upitno. I nije to samo slučaj ovog vremena, vuče se ta čovjekova nemoć kroz vjekove te se povezuje individualna svijest s poviješću ljudskoga roda.
U jedan dah
Zapjevali su svi smrtnici prošlosti
Prisjetili su se vojnika
Što su stajali na obali zelene rijeke,
Branili tvrđavu od zlih duša
Koje su nosili zmajevi na svojim leđima
Uvijek se čovjek borio za svoju egzistenciju, za svoje mjesto u svijetu, uvijek je svoje spoznaje podvrgavao kritici i dokazivanju i uvijek se pitao- tko sam, kuda idem, postojim li i nakon ovoga života. Autor ovih stihova postavlja ista pitanja, ali na njih ne daje odgovore. Radi se o iskoraku svijesti modernog čovjeka koji dokumentira i svoje spoznaje ne temelji na znanstvenom nego na broju svjedoka koji slično misle. Ne daje odgovore jer njegov iracionalizam počiva na dubokom razočaranju u javnu funkciju razuma.
Ne vjerujemo očima što nisu naše
Vjerujemo samo onome što vidimo
I onda kada vidimo, ne vidimo jer ne želimo gledati znakove koji nam se podastiru. Ukalupljeni način razmišljanja je suviše jak, suviše je dresure bilo u razvoju ljudskoga roda pa novi motivi koje nalazimo u pjesmi izazvat će odmahivanje rukom, a u nekim intelektualnim krugovima i zgražanje.
Krugove u polju
Kamene postaje
Tragove na dnu oceana
Nebeske kočije su se spustile na zemlju
Iz njih su izašli Bogovi
Ovakav način pisanja otvara dijalog s čitateljem. Ono ništa ne nameće, ono samo otvara pitanja koja su duboko individualna, oslonjena na vjerojatnost, a ne na činjenicu niti na objektivnu istinu koju smatra iluzijom.
Da autor nije sa svijetom povezan samo misaono nego i duboko emocionalno, pokazuju stihovi u kojima on jednostavnim, jasnim izrazom oslikava odnos čovjeka i čovjeka. Ljudi su se otuđili, povukli u sebe, u svoj svijet, oni vide tugu u očima drugog čovjeka, ali na nju ne reagiraju, zatvorili su srce jer se boje, jer su sami beskrajno tužni. Razloge te tuge autor ne navodi, nije niti potrebno da ih navede jer on je ovom pjesmom s čitateljem stupio u fiktivni dijalog.
Vjerujem da će ova intrigantna pjesma postati svojina mnogih čitatelja.
10 komentara za "Osvrt na pjesmu Songfordeada ” Tragovi na dnu mora”"
Moraš biti prijavljen da bi komentirao.