Tko je bila Cvijeta Zuzorić – izbor iz Diskursa

 Teško je reći je li ona magična ljepota žene u koju se gleda zadivljeno, koja očarava i zaustavlja disanje blagoslov ili prokletstvo, posebno ako nije isprazna, ako je začinjena živim duhom i talentom, Donosi li svojoj vlasnici sreću ili tka zlosretne niti u koje jE zaplete i odvuče? Što je ona donijela Cvijeti Zuzorić, Dubrovkinji, renesansnoj ljepotici i pjesnikinji?

Tko je bila Cvijeta Zuzorić? Što je predstavljala i što još uvijek znači za hrvatsku književnost? Bila je to žena koja je ljepotom lika i duha zasjenila sve poznate renesansne muze koje su nadahnjivale umjetnike njenog doba. Laura je imala svoga pjesnika i Beatrice ga je imala. A Cvijeta Zuzorić imala je i ima pjesnike, slikare, glazbenike i filozofe; one renesansne, hrvatske i talijanske i one koji su je u dugom nizu stoljeća uvijek iznova sanjali gledajući u njoj neprolazni ideal savršene žene. Ljepota njezina bića traje u svijesti umjetnika, preskače stoljeća, realno nepostojeća, a stvarnija od stvarnosti. Cvijeta je enigma. Poznata, a nerješiva. Rođena Dubrovkinja, odgojena u Italiji, kretala se tim prostorima i ostavljala dubok trag koji nije govorio; gledaj me, ja sam jedna i neponovljiva, nego trag koji se morao slijediti po osjećaju, uporno, gotovo instinktivno.

 U njezinom dubrovačkom salonu su filozofi, umjetnici i intelektualci bili rado viđeni gosti. U ugodnom društvu lijepe, mudre, nadarene i svestrano obrazovane žene letjelo je vrijeme ispunjeno razgovorima o umjetnosti, filozofiji, a posebno o pjesništvu. Srca mnogih hrvatskih i talijanskih pjesnika zatreperila su poštovanjem, simpatijom i ljubavlju. Dominko Zlatarić joj je poklonio niz epitafa, a Miho  Monaldi, filozof, pjesnik i matematičar Cvijetu uvodi u svoje dijaloško djelo Irene, overo della bellezza kao jednu od zanimljivih i mudrih sugovornica. Nikola Gučetić, čiji se opus čuva u arhivima Vatikana, napisao je za nju dva djela: Dijalog o ljepoti i Dijalog o ljubavi. Oba su djela filozofski dijalozi koje vode dvije obrazovane žene: Cvijeta Zuzorić i Mare Gundulić Gučetić, autorova supruga, o kojoj bi također valjalo pisati. Svoje pero u službu ove posebne žene stavili su: Giambattista Boccabianca, Marin Battitore, Miho Bunić Babulinov, Cesare Simonetti i čuveni Torquato Tasso čiji zapisi pobijaju jednu nelogičnu teoriju da je ta žena, doduše, bila pametna i obrazovana, ali da sama nikada nije pisala stihove. Veliki Tasso njezine stihove naziva rijetkim biserima koji su najljepši na svijetu. Pa zar bi tako nešto tvrdio samo temeljem priča o njenoj ljepoti?

 Činjenica da se nije sačuvao niti jedan jedini stih te dubrovačke pjesnikinje je istovremeno tužna i znakovita. Kao da je sudbina pomislila da čovječanstvo nije zaslužilo ljepotu koju spominje Tasso.

Postoji priča koja tvrdi da Tasso Cvijetu nije osobno poznavao, a ipak joj je, čitajući njezinu poeziju, poklonio niz soneta i madrigala.

Ni zvijezde jutra, vlažne još od rose,

Na čistom nebu, privlačne i blijede

Nisu k’o oči što me žegu, lede

K’o usnice, gdje grimiz skupio se.

/Preveo Ivan Slamnig/

Cvijeta Zuzorić miluje maštu pisaca još i danas. Matko Sršen piše o njoj poetsku dramu „Cvijeta Zuzorić, quasi una fantasia“ koja doživljava praizvedbu u Teatru &TD u Zagrebu 2005. godine u režiji autora. Luko Paljetak se uživljava u svijet Cvijete Zuzorić i u njezino ime piše roman “Skroviti vrt, dnevnik Cvijete Zuzorić, plemkinje dubrovačke“, nadahnut, imaginarni, suptilni dnevnik o jednom vremenu u kojem je djelovala jedna nevjerojatna, iznimna žena koja je pomaknula granice realnog i koja, tako imaginarna, postaje vremenski sveprisutna.

 Cvijeta je za fizički svijet umrla napunivši 96. godinu života, ali za onaj duhovni, kolektivni um ona nije uspjela ostarjeti. Slavica Stojan objavila je slikovnicu o Cvjetinom životu i kroz sve to vrijeme Cvijeta ostaje mlada i lijepa. „Mlada je otišla iz Dubrovnika, a u Gradu je ostala lebdjeti priča o njoj, njezinoj ljepoti i ljepoti njezina duha “, napominje autorica slikovnice.

Kako ljepota, mudrost i plemenitost znaju izazvati divljenje i simpatije, isto tako u skorenim, uskim srcima izazivaju zavist, ljubomoru i jal. Ona, koja je Dubrovniku donijela duh renesanse, koja je nesebično dijelila svoje znanje i nadarenost, došla je na dnevni red dubrovačkih nazadnjaka koji se nisu mogli pomiriti sa činjenicom da postoji žena koja svojim talentom i umom nadmašuje ne samo žene, nego i muškarce svoga vremena. Moralni i politički prostor Dubrovnika još nije bio spreman za Cvijetu Zuzorić. I kao što je Marin Držić morao napustiti Dubrovnik, tako je i Cvijeta morala napustiti uskogrudnu sredinu koja ju je nemilosrdno napadala samo zato što nije mogla pojmiti da postoje ljudi koji daju, a ne traže ništa zauzvrat. Nepotpisani portret Cvijete Zuzorić iz Kneževa dvora također čuva svoju tajnu. Tko ga je naslikao? Nalazi li se na portretu Cvijeta? Je li to Cvijetin autoportret jer postoje svjedočanstva da je imala i vanredan slikarski talent. Cvijeta je enigma. Poznata, a nerješiva.

Marija Juračić

7 komentara za "Tko je bila Cvijeta Zuzorić – izbor iz Diskursa"

  1. Mihaela
    04/05/2022 at 5:53 am Permalink

    Sljedeći će broj biti posvećen S. S. Kranjčeviću!

  2. Avatar photo
    AnjaL
    04/05/2022 at 1:39 pm Permalink

    Baš lijepo napisano…
    I mene zanima kako je moguće da nije sačuvana niti jedna pjesma, barem jedan stih Cvjetin, kroz sva ova prošla vremena. A kad malo razmislim, odgovor mi se nameće sam po sebi… jednostavno rečeno: bila je žena… k tome lijepa, obrazovanja i inteligentna…ipak, žena… u muškom svijetu.

  3. Josip Ergovic
    04/05/2022 at 1:59 pm Permalink

    Ovaj kratki, ali sveobuhvatni prikaz enigme zvane “Cvijeta” nepogresivo upire prstom u sva oduvijek otvorena pitanja i… ne daje odgovore na njih. Jednostavno, zato sto tih odgovora nema. I nece ih biti dok svjetlo dana ne ugleda povijesni dokument – koji, zasigurno, cami u prasnjavom sanduku ili egzistira kao nedetektiran dio privatne ili javne bibliotecne zbirke. Ne znamo, cak, ni kako je Fjora izgledala. Iz tekstova se dade iscitati da je bila ridjokosa. “Bijelo i crno” u njezinim ocima ne znaci, nuzno, da je bila crnooka. Mozda su ono “crno” u pjesmi… zjenice!? Vrlo “egzaktno” znamo da je bila lijepa… ma sto to znacilo. 😉 Nadimak “Fiordispina”, kojim ju je ne samo Tasso nazivao, govori nam ponesto o karakteru tog “cvijeta”. Takav nadimak – tko god da joj ga je prisio: Bona, Tasso ili netko sedmi – ne pridajete zeni koja vas ocarava samo izvanjskom ljepotom.
    Ovaj clanak vidim kao okvir puzzle-a ili mozaika kojim smo, svi zajedno – rijecju, slikom ili mastom – pokusali desifrirati Cvijetinu tajnu.

  4. Lav
    04/05/2022 at 3:19 pm Permalink

    Možda sam izbjegao nastavu, a možda o Cvijeti u školi nisam ni učio. Drago i je da sam je “upoznao” preko Diskursa. Zaintrigirala me je i ukazala na povezanost hrvatske renesanse s talijanskom, od kuda je k nama i došla. Hahaha, sve više znam što se duže s vama družim! 😉

  5. Avatar photo
    katarinab
    05/05/2022 at 5:14 pm Permalink

    Krasan članak, Marija. I meni je bilo zadovoljstvo upoznati Cvijetu, ostala je zaista enigma i inspiracija. Možda se ipak sasvim slučajno pojave iz prašnjave arhive negdje u Italiji nekakvi spisi koji će nam dati odgovor na barem neka pitanja.

  6. Avatar photo
    Tonka
    06/05/2022 at 8:07 am Permalink

    Zadovoljstvo je čitati o toj ženi koja i danas izaziva divljenje. Sjajan izbor teme za ovaj Diskurs. Pozdrav 🙂

  7. Spome
    06/05/2022 at 10:47 am Permalink

    Ja sam se cijelo vrijeme pitala – tko je ta Cvijeta , i upoznah je kroz pisanja svih vas ! Hvala Mariji i Josipu !

Moraš biti prijavljen da bi komentirao.